ενδείξεις - αντενδείξεις





πρός τό δεῖν οὕτω



Προηγούμενα εὕσημον λόγον δῶτε








ΟΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΕΝ ΚΥΒΕΡΝΑ - Η ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΜΙΑΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ ΤΥΠΟΠΟΙΗΜΕΝΗΣ ΝΕΟ-ΦΥΣΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ. του Massimo Cacciari

αναρτήθηκε από : tinakanoumegk on : Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2024 0 comments

- 13/02/2024
Πηγή: La Stampa
Το γενικό πλαίσιο μέσα στο οποίο πραγματοποιείται σήμερα η αμφισβήτηση των εθνικών και ενωσιακών πολιτικών για τον τομέα από τους Ευρωπαίους αγρότες είναι αρκετά διαφορετικό από εκείνο των προηγούμενων, ηχηρών διαμαρτυριών. Δεν πρόκειται, στην ουσία, για ενισχύσεις, επιδοτήσεις ή λιγότερο ή περισσότερο αιτιολογημένες προστατευτικές πιέσεις. Οι εταιρικές περιπτώσεις, όσο και αν είναι αναπόφευκτες, βρίσκονται αντικειμενικά στο παρασκήνιο σε σύγκριση με την προοπτική του παγκόσμιου μετασχηματισμού του τομέα, ενός μετασχηματισμού που αποκτά σημασία όχι μόνο σε οικονομικό, αλλά και σε πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να προβληματιστεί και να αιτιολογηθεί, "διαπερνώντας", αν είναι δυνατόν, το πυκνό κάλυμμα της Ιταλίας του Σαν Ρέμο των ημερών αυτών.
Η επιστημονική έρευνα και η τεχνολογική καινοτομία επηρεάζουν τη γεωργική παραγωγή με μια βία παρόμοια με εκείνη που, μεταξύ των δεκαετιών 1970 και 1980, έφερε επανάσταση στον τομέα της μεταποίησης. Η γεωργία βρίσκεται, πράγματι, στην πρώτη γραμμή των πιο προηγμένων και τολμηρών πειραμάτων. Και είναι απαραίτητο να τα κατανοήσουμε υπό το πρίσμα της γενικής έννοιας της σύγχρονης τεχνολογίας: τείνει, από τη "φύση" της, να κάνει κάθε πτυχή της ζωής μας "τεχνητή".
Αυτό με το οποίο τρέφεται αυτή η ζωή είναι επίσης τεχνητό. Όπως δημιουργούνται οι επιθυμίες και οι ανάγκες, όπως παράγεται η κατανάλωση, έτσι και όλα όσα καταναλώνονται. Το τεχνητό ήταν κάποτε το μέσο για τον πολλαπλασιασμό της παραγωγής των γεωργικών προϊόντων- τώρα τα ίδια τα προϊόντα γίνονται έτσι. Από το εργαστήριο προήλθαν τα λιπάσματα κ.λπ. τώρα το κρέας, το τυρί, τα αυγά.
Πώς μπορεί κανείς να μην κατανοήσει το άλμα, όχι μόνο παραγωγικό, αλλά και κοινωνικό και πολιτισμικό, που αυτό συνεπάγεται; Δεν είναι μόνο χιλιάδες αγροκτήματα και θέσεις εργασίας που διακυβεύονται. Βρισκόμαστε στη μέση μιας διαδικασίας, την οποία κανείς δεν φαίνεται ικανός να σταματήσει, κατά την οποία η παραγωγή μιας παγκοσμίως τυποποιημένης νεο-φύσης κυριαρχεί σε όλες τις μορφές της ζωής μας. Ένα τέτοιο αποτέλεσμα δεν έχει πλέον καμία σχέση με την επιστημονική φαντασία, είναι ήδη εγγεγραμμένο ακόμη και στην ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης, όπως και στις δυνατότητες παρέμβασης στη γενετική κληρονομιά. Και όπως ακριβώς για την Τεχνητή Νοημοσύνη, κανείς δεν ανησυχεί σοβαρά για την οργάνωση της ζωής μας, όταν η παρουσία της θα είναι πανταχού παρούσα σε όλους τους παραγωγικούς και διοικητικούς τομείς, έτσι και σήμερα κανείς δεν ξέρει ποια όρια πρέπει να θέσει στη χειραγώγηση της δικής μας νοημοσύνης! Και καμία πολιτική αρχή δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για τις συνέπειες στην υγεία μας από τα συνθετικά τρόφιμα.
Πώς, από την άλλη πλευρά, θα μπορούσαν να είναι γνωστές; Τι στατιστικές έχουμε για το τι συνεπάγεται η παρατεταμένη κατάποση τροφίμων που είναι καθαρά εργαστηριακά προϊόντα;
Μπορούμε να ελπίζουμε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα είναι τόσο ευγενικός συνεργάτης που θα μας απαλλάξει από κάθε κόπο - και (ίσως) να συνεχίσουμε να αρνούμαστε τις θεραπείες στο γονιδίωμά μας. Αλλά είναι δύσκολο να αρνηθούμε να φάμε - τι θα γινόταν αν κάποια στιγμή ολόκληρη η τροφική αλυσίδα γινόταν περισσότερο ή λιγότερο τεχνητή; Κι αν το κόστος των προϊόντων της πέσει τόσο χαμηλά ώστε να προκαλέσει μαζική κατανάλωση; Τι μας λέει η επιστήμη γι' αυτό; Εμείς δεν είμαστε αυτοί που τη λατρεύουμε (βλέπε τη μακράν παρελθούσα περίοδο πανδημίας); Είναι στις μέρες μας όλα ωραία και καλά να διακηρύσσουμε ότι τα συνθετικά τρόφιμα κάνουν καλό ή, τουλάχιστον, δεν κάνουν κακό; Θα μπορούσε σοβαρά, δηλαδή επιστημονικά, ελλείψει ακριβών δεδομένων; Και είναι όλα συμφωνημένα σε αυτά; Και, τέλος, αν δεν υπάρχει μια τέτοια πλειοψηφειακή συμφωνία από την Madame la Scienza, πώς μπορούν οι πολιτικές αρχές να επιτρέψουν την είσοδο αυτής της ψευδο-τροφής στην αγορά;
Αυτό είναι το πρώτο, πραγματικά κοσμοϊστορικό ερώτημα που θέτει σήμερα το ευρωπαϊκό αγροτικό κίνημα. Θα πρέπει να είμαστε ευγνώμονες που το κάνουν. Και να μας καλέσει να καταλάβουμε, μαζί, ποιος ρυθμίζει αυτή τη μετατροπή, ποια είναι τα τρομερά οικονομικά συμφέροντα που είναι οι πραγματικοί "κυρίαρχοι" της, στους οποίους υπακούουν όλο και περισσότερο οι πολιτικές αρχές. Δεν είναι οι παραγωγοί που ρυθμίζουν αυτή την αγορά, πόσο μάλλον τις τιμές των προϊόντων της. Ούτε κάποιος ανώνυμος αλγόριθμος.
Είναι τα μεγάλα χρηματοπιστωτικά κεφάλαια που κατέχουν τεράστια μερίδια στις μεγάλες πολυεθνικές τροφίμων, που κατέχουν τεράστια εδάφη σε όλο τον κόσμο. Είναι η παγκόσμια χρηματοδότηση που κρατάει το τιμόνι, εδώ όπως και αλλού, όπως στη μεγάλη φαρμακευτική βιομηχανία, όπως και στην κολοσσιαία αγορά επικοινωνιών. Μεταξύ των διαφόρων τομέων, λοιπόν, οι διαπλοκές πολλαπλασιάζονται (ο Μπιλ Γκέιτς είναι ιδιοκτήτης απεριόριστης γεωργικής γης) και τα κέρδη ακόμη πιο γρήγορα, χωρίς καμία αναδιανεμητική πολιτική να λειτουργεί πλέον στις χώρες της δημοκρατικής Δύσης.
Ακόμη και η υπεργραφειοκρατική και συγκεντρωτική γκρίνια των Βρυξελλών όσον αφορά τη ρύθμιση των παραγωγών των διαφόρων χωρών μπορεί να εξηγηθεί σε αυτό το πλαίσιο. Η τυποποίηση είναι το πρώτο βήμα προς την καθολική "τεχνητοποίηση". Όσο πιο αφηρημένο και αυστηρά δεσμευτικό είναι το πρότυπο, τόσο πιο δύσκολο είναι για τον παραδοσιακό παραγωγό να το ακολουθήσει και τόσο πιο εύκολο για εκείνους που λειτουργούν με μεγάλα μέσα και σε μεγάλη κλίμακα. Το ίδιο σκεπτικό ισχύει και για την κατάληψη για άλλες χρήσεις της γεωργικής γης. Όσο λιγότερος χώρος θα υπάρχει στις χώρες μας για τη γεωργία, τόσο περισσότερο θα πρέπει να καταφεύγουμε στη βιομηχανία συνθετικών τροφίμων. Και εδώ κυριαρχεί η απουσία ενός συνολικού οράματος. Την αποτυχία της ενεργειακής πολιτικής αυτής της χώρας την πληρώνει ο αγρότης. Η μιζέρια αγαπάει την παρέα; Και στο μεταξύ τζογάρουμε σε έναν τομέα αξίας σχεδόν 600 δισεκατομμυρίων ετησίως (στην Ευρώπη, πάνω από 70 εδώ) και με τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης. Δεν πρέπει να σταματήσουμε, δεν υπάρχει λουδισμός. Αλλά ίσως είναι επιθυμητό να προχωρήσουμε με τη λογική.
Μπορεί να είναι εικόνα δρόμος και κείμενο

Ετικέτες: