ενδείξεις - αντενδείξεις





πρός τό δεῖν οὕτω



Προηγούμενα εὕσημον λόγον δῶτε








ΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ, "ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΑ", ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ & ΥΠΕΡΤΡΟΦΕΣ ΔΙΑ ΠΑΣΑΝ ΝΟΣΟΝ ΚΑΙ ΟΜΟΡΦΙΑΝ…!!! / (του: Σταμάτη Σεκλιζιώτη)

αναρτήθηκε από : tinakanoumegk on : Πέμπτη, 20 Μαΐου 2021 0 comments
(αν και πολλά τα έχουμε ξαναπεί κάπου στο 2017 και νωρίτερα...)
Ενδιαφέρει Παραγωγούς, Καταναλωτές, Εμπόρους και την Υγεία μας....
Και την "αγροτική πολιτική" εάν και εφόσον επιθυμεί μα γίνει "εθνική"...
Η "πράσινη ανάπτυξη" δεν είναι σχήμα λόγου, είναι η δυναμική του τόπου και υπαρκτή προοπτική....
Ο ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΣ…..
…..Σίγουρα έχετε παρατηρήσει ότι οι καθημερινοί «διαφημιστικοί» βομβαρδισμοί για σκευάσματα «υγείας» φυτικής προέλευσης, όλο και πληθαίνουν κάθε ώρα και μέρα, ενώ η επαναλληπτικότητα και η επιμονή τους να πείσουν για "αμφισβητούμενα" ευεργετήματα όλο και πυκνώνει....
Συχνά γίνεται τόσο ενοχλητική και ανεξέλεγκτη αυτή η «εκστρατεία» που αγγίζει τα όρια της μάστιγας….
Σκευάσματα, καλλυντικά, αλοιφές για το δέρμα, χυμοί και εκχυλίσματα που θεραπεύουν πάνω από 5 νοσήματα η κάθε μια (τα περισσότερα ομορφιάς, σιλουέτας έως και «αντικαρκινικά»…., με «εκφοβιστικούς» ισχυρισμούς που αυξάνουν τις πωλήσεις)…, βοηθητικές υπερτροφές και περίεργα τρόφιμα που συνοδεύονται από ατέλειωτες λίστες με «πλεονεκτήματα», άλλα γνωστής προέλευσης και άλλα αγνώστου σύνθεσης με εγγυήσεις και εγκρίσεις «άγνωστων» οργανισμών (για θρεπτικότητες, για θεραπείες, χωρίς παρενέργειες, για μηδενικούς κινδύνους και παρενέργειες..., κλπ)…
Η διαφημιστική τους καμπάνια γιομάτη από αφηγήματα "κασέτας" που επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά, λες και απευθύνονται σε ανόητους......, διανθίζονται από αστεία κατασκευάσματα εξαπάτησης με "photoshop" του πριν και το μετά και από επιστρατευμένες κυρίες (πρώην ηθοποιούς και απόστρατες μοντέλες....) με ορθάνοιχτα ντεκολτέ, και κυρίους σε άσπρες ποδιές που παριστάνουν τους γιατρούς...., όλα στον βωμό της πώλησης.....
Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ «ΝΑΙ ΣΕ ΟΛΑ»…!!!
Διεθνώς η τηλεοπτική αυτή «μάστιγα» στον επιστημονικό κόσμο είναι γνωστή με την Ονομασία Direct-to-consumer pharmaceutical advertising ή DTCPA (Άμεση φαρμακευτική διαφήμιση που απευθύνεται στον καταναλωτή) και ευρύτερα αφορά φάρμακα, αλλά και καλλυντικά, κάποιες "δήθεν" υπερτροφές, κλπ….
Οι ειδικοί του Μάρκετινγκ που ξέρουν από διαφήμιση και προώθηση των προϊόντων, προειδοποιούν λέγοντας π.χ. ότι «…επειδή κάποιο προϊόν γίνεται αντικείμενο εντυπωσιακής διαφήμισης και επίδειξης, ΔΕΝ σημαίνει απαραίτητα ότι τυγχάνει και της απόλυτης αποδοχής της επιστημονικής κοινότητας» ή έχει εγκριθεί από αναγνωρισμένους Οργανισμούς Υγείας, Φαρμάκων και Τροφίμων (WHO, FDA, EFSA, ΕΟΦ, κ.ά.) …!!!
ΟΙ ΥΠΕΡΤΡΟΦΕΣ
Οι υπερτροφές ειδικά, «γενικώς» διαφημίζονται ως συμπληρώματα που περιέχουν αντιοξειδωτικά, πολυφαινόλες, βιταμίνες και ανόργανα συστατικά, αλλά δεν πρέπει όλες ανεξαιρέτως να εκλαμβάνονται ως και τόσο “superfoods”… Δεν είναι τα πάντα τόσο χρήσιμα όσο μας λένε ή νομίζουμε ότι είναι, ούτε έχουν πάρει και εγκρίσεις από παγκόσμιους φορείς «κύρους»....
Έρευνες στην Βρετανία έχουν καταλήξει ότι στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ τα δύο τρίτα περίπου των καταναλωτών αγοράζουν τέτοια προϊόντα, μόνο και μόνο γιατί το γράφει η ετικέτα ή τους έχουν βομβαρδίσει με «προπαγανδιστική – ενίοτε παραπλανητική» διαφήμιση και με «όχι και τόσο» επιστημονικά, αλλά απλά με επιστημονικοποιημένα αφηγήματα γύρω από τα οφέλη… Μόνο τρεις στους δέκα συμφωνούν ότι τα προϊόντα αυτά τους έχουν κάνει καλό…, ενώ το 14% δήλωσαν ότι προτίθενται να πληρώσουν περισσότερα χρήματα για υπερτροφές…
Δεν είναι λίγοι οι διατροφολόγοι που υποστηρίζουν ότι ο όρος «υπερτροφή» αποτελεί «μηχανισμό παραπλάνησης» ('marketing gimmicks') και το χειρότερο είναι ότι μαζί με τις άνευ καμίας θρεπτικής και φαρμακευτικής αξίας προϊόντα που υπερ-διαφημίζονται ως υπερ-ωφέλιμα παρασύρονται σε δυσμένεια και τα προϊόντα εκείνα που είναι όντως ευεργετικά… (…στα ξερά καίγονται και τα χλωρά…)
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ…
Η ελληνική πραγματικότητα (προϊόντα και επίμονη διαφήμιση ίδιων πραγμάτων σε διαφορετικές συσκευασίες και συνθέσεις….) μπορεί κανείς να πει ότι έχει ξεφύγει τελείως, βιώνουμε περιβάλλον ασυδοσίας (κυρίως της τηλεοπτικής ασυδοσίας η οποία προκαλεί τεράστια ζημιά στο κοινωνικό σύνολο και σε όλα τα επίπεδα) αλλά και έλλειψης έλεγχου το οποίο παρουσιάζει εικόνα απογοητευτική.
Τα περισσότερα προϊόντα είναι «αμφιβόλου» ευεργετικότητας, ο κάθε ένας που παράγει κάτι το προωθεί ως «πανάκια» και ως μοναδικό και «θαυματουργό», ο δε κρατικός έλεγχος άτονος και πολύ αραιά δειγματοληπτικός χωρίς χαλινάρι και κατασταλτικό αποτέλεσμα, αφήνοντας πολλά περιθώρια ασυδοσίας και υπερβολής, ενώ η κερδοσκοπία κάνει πάρτι ποντάροντας στους ευκολόπιστους και στον φόβο απέναντι στην ασθένεια και στην ασχήμια προσώπου και σώματος...!!
Μαθαίνουμε ότι κάποιες υπερτροφές που «διαδίδονται και στη χώρα μας» είτε ως εισαγόμενες, είτε ως ως εναλλακτικές καλλιέργειες για αύξηση του εισοδήματος των παραγωγών που θα ήθελαν να ασχοληθούν (δεν θα αναφέρω ονομασίες τους....) προκαλούν βλάβες στον θυρεοειδή, αρθρίτιδες, εξάψεις, κ. ά. και για κάποιες άλλες που προβάλλονται ως "σωτήριες", η επιστημονική έρευνα απέδειξε ότι αυτό δεν ισχύει, ενώ για άλλες που είναι και δυσεύρετες και υπερτιμημένες, οι ευεργετικές τους ιδιότητες δεν είναι καθόλου αποτελεσματικότερες από κοινά προϊόντα που τα έχουμε ήδη διαθέσιμα στον τόπο μας με μια απλή καθημερινή μας επίσκεψη στην αγορά και με μικρότερο κόστος…!!
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Στο σημείο αυτό είναι χρήσιμο να κάνουμε την επισήμανση ότι ο όρος «Μεσογειακή Διατροφή» δεν σημαίνει απαραίτητα και «Ελληνική διατροφή». Γύρω από την Μεσογειακή λεκάνη υπάρχουν περισσότερες από 20 χώρες με δικές τους διατροφικές συνήθειες, προϊόντα, κουζίνες και προτιμήσεις… Η Ελληνική διατροφή στέκεται ξεχωριστά από μόνη της και «ως έχει» με το ξεχωριστό, το "γευστικό", το μοναδικό, το ποιοτικό, το θρεπτικό και το «υγιεινό της» γνώρισμα….
Από την ασυδοσία προώθησης και διαφήμισης «υπερτροφών» και σκευασμάτων "υπερτροφών" αγνώστου αξίας, βλάπτεται πρώτη η υγεία των «ευκολόπιστων καταναλωτών» που ανταποκρίνονται στη διαφήμιση χωρίς να συμβουλεύονται π.χ. τους γιατρούς ή τους διατροφολόγους τους....
Εξίσου ζημιώνεται η χώρα μας, η οποία καλείται να φέρει το συγκριτικό πλεονέκτημα της «υγιεινής ελληνικής τροφής» μια φυσική συλλογή από «superfood» από μόνη της, λόγω της τεράστιας ενδημικής αγροτικής και φυσικής χλωριδικής βιοποικιλότητας που διαθέτει.
Ο πλούτος αυτός της χώρας τείνει να υποκαθίσταται από ποικίλα σκευάσματα (πολλά εισαγόμενα), με «συνθέσεις», ελκυστικές συσκευασίες και "ελπιδοφόρες ετικέτες", προϊόντα κατά πολύ υποδεέστερα αλλά πολύ ισχυρότερα στην αντίληψη και αποδοχή από τον καταναλωτή, λόγω του συστηματικού marketing και promotion, ενέργειες που εμπεριέχουν και την αντίστοιχη υψηλή δαπάνη για την επίτευξη του σκοπού (αύξησης πωλήσεων) η οποία όμως δαπάνη μετακυλίεται τελικά στον καταναλωτή που έχει πειστεί...!!
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ αντί Επίλογου..…!!
Κλείνοντας θα αναφέρω ένα παράδειγμα (επικυρωμένο και από δημοσιεύματα διατροφολόγων)…:
Ως προς το θρεπτικό και το «φαρμακευτικό» μέρος τα διάφορα ξενικά berries, φρούτα & υποπροϊόντα τους που εισάγονται σε όφελος βέβαια των χωρών που μας τα στέλνουν (δηλ. τα μικρά φρούτα του δάσους, τα διάφορα αφυδατωμένα ή αποξηραμένα μούρα, άλλα φρούτα, κλπ, π.χ. από Τουρκία, Γαλλία, ΗΠΑ) δεν έχουν απολύτως τίποτε περισσότερο να προσφέρουν εάν συγκριθούν με τα κοινά ελληνικά (& αδίκως περιφρονημένα) βατόμουρα, τα κοινά άσπρα και μαύρα μούρα της ελληνικής μουριάς, τα κράνα, τα κούμαρα, τα γκόρτσα, τα τσάπουρνα (άγρια δαμάσκηνα), τις αγριοτριανταφυλλιές, τις αγριοφράουλες, το κουκουνάρι και πολλά άλλα ελληνικότατα μικρά και μεγαλύτερα φρούτα & καρποί (κυριολεκτικά τροφές φάρμακα της ελληνικής φύσης) που έχουν εξαφανιστεί από την ελληνική ύπαιθρο και ουδέποτε μπήκαν σε συστηματική καλλιέργεια βιολογικού χαρακτήρα με σοβαρές πολιτικές στήριξης...., και τα οποία θα μπορούσαν μάλιστα να παραχθούν σε πεδινά και μεγάλα υψόμετρα της ενδοχώρας… προσαρμοσμένα σε συνθήκες της αρεσκείας τους...
Χωρίς να παραλείψουμε την τεράστια βιοποικιλότητα σε βότανα, φαρμακευτικά και διατροφικά με αναρίθμητες ωφέλειες.
ο πλούτος αυτός θα έπρεπε κάποιοι "αρμόδιοι" της περιβόητης "πράσινης ανάπτυξης", επιτέλους να φροντίσουν ώστε να προστατευτεί, να χρηματοδοτηθεί και να ερευνηθεί το ζήτημα σοβαρά και σε βάθος, και να προβληθούν τα πραγματικά διατροφικά και φαρμακευτικά τους οφέλη αλλά και ως "τουριστικό" προϊόν..., να προστατευτεί το γενετικό υλικό (σπάνιο βιοαπόθεμα της χώρας μας) και να «επιστρέψει» στην ελληνική γη οπουδήποτε ευδοκιμούσε από πριν βιοκλιματικά και τώρα χάθηκε για διαφόρους λόγους (περιβαλλοντικούς, κακής διαχείρισης της φύσης, κλεπτοσυγκομιδές, κλπ)...., και να πάρουν την θέση που τους αξίζει.
Ανάμεσα σ' αυτά και πολλά τα φρούτα που χάθηκαν ή περιφρονήθηκαν όπως δαμάσκηνα, κυδώνια, λωτοί, μούσμουλα, ρόδια, φιρίκια, κορόμηλα και διάφορες ποικιλίες βανίλιας, ποικιλίες βερίκοκου για αποξηραμένο snack, πικραμύγδαλα, κουκούτσι βερίκοκου πάμπλουτο σε Β17, φουντούκια, κ. ά.)…
Όλα τους χρήσιμα για την παραγωγή ελληνικών σκευασμάτων προστιθέμενης αξίας ως superfoods (σκόνες, αφυδατωμένα και αποξηραμένα), χυμών, ποτών, γλυκών, μαρμελάδων, καταπληκτικών συνταγών, γλυκισμάτων, κλπ.
Δεν είναι λίγα τα προϊόντα υψηλής αξίας μικρού όγκου, χωρίς μεγάλες καλλιεργητικές δυσκολίες λόγω της ενδημικότητας, αλλά και ικανοποιητικός πόρος εισοδήματος για τον παραγωγό, πέραν από την συμβολή τους στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας.
Εκτός αυτών, είναι δυνατή η επανα-χρήση για τον σκοπό αυτό, των πολλών ξεχασμένων "πρώην γεωργικών" εδαφών σε περιοχές της χώρας, λοφώδεις, ορεινές και ημιορεινές όπου λόγω της χρόνιας εγκατάλειψης, καταλαμβάνονται από δασικές επεκτάσεις και εντάσσονται στους δασικούς χάρτες... με κριτήρια "δάσους"... Τα "καρποφόρα δάση" δεν προσφέρουν μόνο στο περιβάλλον, αλλά και στην Αγροτική Οικονομία σε σχέση με τα μη εκμεταλλεύσιμα δάση...
Από όσα γνωρίζω και από όσα έχω αποκομίσει από τα δρώμενα του τόπου, η άποψη μου παραμένει η ίδια εδώ και χρόνια, ότι ο πλούτος της ελληνικής γης δεν έχει ερευνηθεί αρκετά ούτε φαίνεται να νοιάζεται και κανένας….
Έτυχε να έχω συναντήσει πολλούς ξένους ερευνητές γεωπόνους και βοτανολόγους, αλλά και επιχειρηματίες αγροτικής οικονομίας και βιομηχανίας στα χρόνια που γύρναγα συχνά στην ύπαιθρο της χώρας.... και όλοι τους εξέφραζαν την ίδια απορία....,
"....γιατί μια τέτοια χώρα του ήλιου και της βιοποικιλότητας με τόσα μικροκλίματα το ένα δίπλα στο άλλο, να μην πρωτοπορεί παγκοσμίως στην ποιοτική γεωργική παραγωγή....!!!"..
Για μια χώρα, δεν είναι το μέγεθός της ή ο όγκος της παραγωγής που μετράει, αλλά η ποιότητα, η διαφορετικότητα και η αξία των προϊόντων της.... και παραπέμπω στην Ολλανδία και το Ισραήλ με πολύ μικρότερη έκταση από την Ελλάδα, χειρότερες βιοκλιματικές συνθήκες, περιορισμένη αγροτική βιοποικιλότητα, αλλά με σοβαρές στρατηγικές και ζηλευτές ΕΘΝΙΚΕΣ ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ.... Είναι πολλές οι χώρες που ευημερούν από την Αγροτική τους Οικονομία...
Για μια ακόμη φορά ας επαναλάβουμε την βαρετή φράση προς τους ανίατα "κωφούς"...., "μάλλιασε η γλώσσα μας" και "στέρεψε το μελάνι μας"....
Δεν είναι σε θέση να παρατήσουν τον χαρτοπόλεμο της Αθήνας, να βγουν από τα γραφεία τους, να αφιερώσουν λίγο χρόνο και να οργώσουν την Ελληνική Ύπαιθρο, να ρωτήσουν και να μάθουν τι ακριβώς κατάφερνε η ελληνική γη, πως τάιζε τον κόσμο της, ποιες ευκαιρίες χάθηκαν και ποιες όχι ακόμα...
....δεν ξέρω αν θα "προκάνουμε"....
Σ. Σεκλιζιώτης



Ετικέτες: